• Ennakoi ja tunnista mahdolliset ongelma- ja kriisitilanteet.
  • Asennoidu kriisin hallintaan myönteisesti.
  • Mieti, millaista kriisinhallinta- ja kriisiviestintäkoulutusta henkilökunta tarvitsee.
  • Selvitä mahdollisimman nopeasti, miten ja mistä ongelma on saanut alkunsa.
  • Informoi puheluita vastaanottavat ja välittävät tilanteesta.
  • Varmista, että viesti tavoittaa kaikki keskeiset tahot.
  • Täsmennä työnjako. Kuka puhuu – mitä sanotaan
  • Ole valmis ottamaan aloite tiedottamisessa käsiisi jo varhaisessa vaiheessa. Näin voit estää huhujen ja väärien tietojen leviämisen.
  • Muista, että kuka tahansa asiaan liittyvä henkilö voi tulla haastatelluksi asiasta.
  • Varmista nopeasti, että oma henkilöstösi tietää, mistä on kysymys.
  • Jaa mediatiedotteet myös henkilökunnalle, että kaikki tietävät mistä puhutaan.
  • Säilytä kaikissa kriisin vaiheissa avoin ja luottamuksellinen suhde tiedotusvälineisiin.
  • Kun olet saanut selville tilanteen tosiasiat, käytä aikasi ja voimasi oikeaan viestintään – älä syyllisten etsintään. Syyllisyyskysymykset voidaan selvittää myöhemmin.
  • Korjaa julkisuudessa olleet virheelliset tiedot määrätietoisesti ja asiallisesti.
  • Jos poikkeuksellisen tilanteen syy on omassa organisaatiossasi, älä peittele sitä, vaan kerro asia niin kuin se on.