Terveydenhuolto digitalisoituu. Yksityinen sektori tuottaa jo satojatuhansia digivastaanottoja vuodessa ja kasvuvauhti on kova. Esimerkiksi puhelimen sovelluksen kautta toteutettavat chat-vastaanotot ovat nopeampia, edullisempia, ympäristöystävällisempiä ja saatavuudeltaan yhdenvertaisempia, kuin tavalliset lääkärikäynnit. Digivastaanotto löytyy kilometrien autoilumatkan sijaan omasta taskusta.

Chat-pohjaisten digivastaanottojen ongelma on, etteivät ne ole Kela-korvattavia. Etävastaanottojen Kela-korvattavuus edellyttää tällä hetkellä videovälitteisyyttä. Digivastaanottojen asiakasmaksut ovat yksityisillä palveluntuottajilla 40 euron luokkaa. Nopeat ja nykyaikaiset vastaanotot olisivat paremmin pienituloisten saatavissa, mikäli palvelussa olisi esim. 10 euron Kela-korvaus, jolloin asiakasmaksut olisivat noin 30 euroa. Kelassa selvitetään jo digivastaanottojen Kela-korvauksen mahdollistamista.

Kymmenen euron Kela-korvaus tarkoittaisi jopa miljoonaa uutta lääkärikäyntiä kymmenellä miljoonalla eurolla. Mikään muu keino ei ole läheskään yhtä vaikuttava lääkäripalvelujen saatavuuden parantamiseksi. Digivastaanotot vähentävät myös painetta terveyskeskusten jonoista. Kela-korvaus on saatavuuden kannalta keskiössä etenkin, kun toimivat digiratkaisut ovat julkisen palvelutuotannon osalta harvassa.

Maan hallitus ajaa kuitenkin väärään suuntaan tuoreen Kela-korvausten leikkauspäätöksen myötä. Hallitus rajaa nykyaikaiset digivastaanotot pois pienituloisten ulottuvilta. Hallituksen on syytä arvioida päätöksensä uudelleen ja tarjota nopea ja ympäristöystävällinen terveydenhuolto kaikille. Varsinkin, kun se ei edes maksa paljoa.

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 17.2.2020