Toimintansa lopettaneiden yksityisen sektorin palveluntuottajien paperiasiakirjojen arkistointi on käynnistynyt Kelassa. Aineistoja on alettu ottaa vastaan Helsingin päätoimitalon lisäksi Kuopion, Tampereen ja Oulun palvelupisteissä. Toukokuun aikana näin käy myös Turussa, Lahdessa ja Jyväskylässä.

Arkistointipalvelu koskee toimintansa lopettaneita pieniä yksityisiä terveydenhuollon toimijoita, jotka eivät ole siirtäneet arkistointivelvoitetta muulle taholle.

Arkistoon ei voi toimittaa potilaspapereita väliaikaista säilyttämistä varten.
Toistaiseksi Kela ei ota vastaan myöskään työterveyshuollon aineistoja eikä sosiaalihuollon palveluntuottajien asiakirjoja. Työryhmä on laatimassa ohjeistusta työterveyshuollon aineistojen arkistoinnista.

Arkistointi on toistaiseksi maksutonta. Arkistointipalvelu edellyttää kirjallisen sopimuksen tekoa ennen aineistojen siirtoa.

Arkistointipalvelun pysyvälle infosivulle pääset tästä

Mahdolliset kyselyt ko. aineistojen arkistoinnista Kelassa pyydetään ohjaamaan ensisijaisesti sähköpostiosoitteeseen: toimintansa.lopettaneet@kela.fi

Jos yhteydenotto sähköpostin kautta ei onnistu, voi soittaa Kelaan suunnittelun asiantuntijalle Marja Vainiolle (puh. 020 634 1475).