Julkinen sote-järjestelmä tarvitsee tehoja ja ketteryyttä, tuottavuutta ja voimaa vastata kasvaviin haasteisiin. Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakankaan mukaan hallitus teki viisaan valinnan avatessaan ovia kilpailulle.

Julkisesti rahoitetussa sote-järjestelmässä palvelut tuotetaan tällä hetkellä valtaosin julkisin voimin. Julkinen tuottaja saa rahat, vaikka toiminta ei olisi tehokasta. Palvelut heikkenevät koko ajan, vaikka rahaa kuluu enemmän. Monet ovat kovasti huolissaan siitä, mihin meidän verorahamme valuvat sote-uudistuksen myötä.

− Eikö ennemmin pitäisi murehtia sitä, mihin ne valuvat nyt, kysyy Ulla-Maija Rajakangas. Sote-uudistusta tehdään koska tämä maa makaa kanveesissa. Nykymenolla laskenta jatkuu. Hoito ja hoiva on hyvää, kun palvelujen äärelle lopulta pääsee. Se kuitenkin maksaa liian paljon.

Kilpaillaan palvelut paremmiksi

Rajakankaan mukaan julkinen sote-järjestelmä tarvitsee tuottavuutta ja voimaa vastata kasvaviin haasteisiin.

− Sitä löytyy jo yksityiseltä puolelta. Kilpailutilanteessa pitää tsempata. Kilpailusta on kuitenkin hyötyä vain, jos se on reilua.  Ainoa keino päästä mahdollisimman lähelle kilpailuneutraliteettia on asettaa kilpailijoiden toimintaympäristö samanlaiseksi. Yhtiöittäminen on ainoa ratkaisu, Rajakangas sanoo.

EU-korttia on tässä keskustelussa väläytelty kaikissa leireissä. Rajakankaan mukaan kiista ratkeaa varsin yksinkertaisesti:

− EU ei vaadi yhtiöittämistä, mutta kilpailluilla markkinoilla se vaatii kilpailuneutraalia toimintaa. Suomi on jo 2013-14 uudistetussa kuntalaissa valinnut yhtiöittämisen tien tämän toteuttamiseksi. Yhtiöittämistä on Suomessa käytetty nimenomaan kuntien toimintojen tehostamiseen jo hyvin paljon pidempäänkin. Asia ei ole uusi.

Douppaaminen ei hyödytä veronmaksajaa

Kilpaurheilussa doping on kielletty, koska se on epäreilua. Jos julkista, jatkossa yksityisen kanssa kilpailevaa tuotantoa ei yhtiöitettäisi, sitä doupattaisiin verorahoin, Rajakangas uskoo.

− Jo liikelaitosmuodossa julkinen tuottaja saisi esimerkiksi edullisemman verokohtelun, konkurssisuojan ja se voisi hyödyntää julkisen tuottajan tukipalveluja. Jos kaveria on aina doupattu ja tulos selvillä ennen kisaa, aika harva haastaja viitsisi lähteä mukaan. Mitä iloa koko kisasta silloin on? Ei mitään ainakaan veronmaksajille. Nykymeno jatkuisi ja velka kasvaisi, Rajakangas sanoo.

Hyvinvointivaltion murentamiseen emme suostu!

Yhtiöittämisvelvoite on ollut kaikkien tiedossa jo ainakin vuoden päivät. Lainvalmistelu on vaiheessa. Uudistaminen kunnissa ja maakunnissa on sitä myös.  Toivottavasti valmistelut kuitenkin etenevät rivakasti.
Hyvinvointialan liitto, tutuille HALI teetti yhdessä Suomen Yrittäjien ja Lääkäripalveluyritysten kanssa Nordic Healthcare Groupilla ja BDO:lla selvityksen siitä, mitä maakunnan sote-keskustoiminnan yhtiöittäminen vaatii. Selvityksen mukaan se vie kahdeksan kuukautta. Vaikka jossakin maakunnassa aikaa saataisiin kulumaan tuplat siitä, aikaa riittää yhtiöittämisen läpiviemiseen vuoden 2019 alkuun mennessä.

− Yhtiöittäminen ja kilpailun lisääminen ei ole julkisen tuotannon romuttamisprojekti. Päinvastoin: se tarjoaa julkiselle tuottajalle pelastusrengasta, johon sen kannattaa tarttua. Vaihtoehtona on hyvinvointivaltion murentaminen. Siihen me emme Suomessa vielä suostu, Rajakangas sanoo.