
Hyvinvointialueilla toteutetut säästötoimenpiteet näkyvät nyt myös kuntoutuksessa. Hyvinvointiala Hali ry:n huhti–toukokuussa 2025 toteuttama kuntoutuksen ajankohtaiskysely tuo esiin yksityisissä kuntoutuspalveluissa havaittuja muutoksia ja haasteita. Kyselyyn vastanneet palveluntuottajat raportoivat asiakasmäärien vähenemistä, taloudellisia paineita sekä henkilöstöön kohdistuvia vaikutuksia, jotka voivat vaikuttaa alan toimintaedellytyksiin. Kysely lähetettiin yli 20 keskeiselle suomalaiselle palveluntuottajalle, ja vastausprosentti oli noin 70.
Hyvinvointialueiden haasteellinen taloudellinen tilanne on heijastunut käytännössä kuntoutuksen palveluntuottajien arkeen. Palveluhankinnat ovat vähentyneet merkittävästi monilla kuntoutusalan toimijoilla, ja useat raportoivatkin 10–20 prosentin liikevaihdon pudotuksia loka–maaliskuun ajalta. Tämä on aiheuttanut myös laajoja henkilöstövaikutuksia.
Kyselyyn vastanneiden palveluntuottajien havainto on, että kuntoutuksen asiakasmäärä on tippunut arviolta 4 000 asiakkaalla pelkästään Kelan järjestämissä palveluissa. Kaiken kaikkiaan asiakasmäärien laskun syyt arvioidaan moninaisiksi. Hyvinvointialueilla ei kirjoiteta entisessä määrin kuntoutuslausuntoja eikä anneta ohjausta Kelan järjestämisvastuulla oleviin palveluihin. Lisäksi hyvinvointialueet ovat vähentäneet kuntoutuspalveluiden käyttöä yksityisiltä toimijoilta. Palveluntuottajilta tulevan viestin mukaan palvelujen saatavuuden ehtoja on sekä Kelan että hyvinvointialueen palveluissa tiukennettu, joten vaikuttaisi siltä, että ylipäätään kuntoutuspalvelujen kattavuus olisi heikentynyt.
”Kuntoutuksella on tärkeä rooli työ- ja toimintakyvyn ylläpitäjänä. Käynnissä olevien kehityskulkujen sekä palvelujen järjestämisratkaisujen seurauksia on tärkeää arvioida väestön toimintakyvyn näkökulmasta. Taloudellisten resurssien varmistaminen ja sujuva palveluohjaus kuntoutukseen tulee huomioida riittävästi hyvinvointialueiden palveluiden kokonaisuudessa”, Hyvinvointiala Hali ry:n johtava asiantuntija Jarno Talvitie sanoo.
Tarve ennakoitavuudelle ja toimivalle vuoropuhelulle korostuu
Palveluntuottajat toivovat parempaa tiedonkulkua ja ennakoitavuutta hyvinvointialueiden, Kelan ja kuntoutuksen palveluntuottajien kesken. Lisäksi toimialan ja viranomaisten välisen vuoropuhelun tehostaminen, palveluiden kehittäminen yhteistyössä julkisen sektorin kanssa sekä lakisääteisten palveluiden saatavuuden varmistaminen kaikilla alueilla korostui kyselyn vastauksissa.
”Ei ole kuntoutuspalvelujen järjestäjien, tuottajien, eikä varsinkaan asiakkaiden etu, että tilanteet muuttuvat hallitsemattomasti. Palvelujen tulee kehittyä ympäröivän yhteiskunnan mukana ja sen tarpeet huomioiden, mutta kaikkien etuna on hallittu muutos”, Talvitie päättää.
Lisätietoja

Jarno Talvitie
Johtava asiantuntija, elinkeinopolitiikka
050 569 5755