
Teknologian hyödyntämistä sosiaalihuollon palveluissa käsittelevä hallituksen esitys oli lausuntokierroksella. Hyvinvointiala Hali ry ei kannata kokonaisuutta esitetyssä muodossaan, mutta pitää teknologian hyödyntämistä välttämättömänä, jotta palveluiden saatavuus, työvoiman riittävyys ja asiakasturvallisuus voidaan varmistaa esimerkiksi ikääntyneiden hoivassa myös tulevaisuudessa.
Nykyisen hallitusohjelman mukaan hoivan henkilöstömitoituksessa tullaan huomioimaan hoivatyötä helpottava ja potilasturvallisuutta lisäävä teknologia. Aihetta koskeva lakiesitys oli lausuntokierroksella, joka päättyi perjantaina 6.6. Hali ei pitänyt esitystä kaikilta osin kannatettavana.
”Teknologisilla ratkaisuilla on valtava tuottavuus- ja kasvupotentiaali, mutta hallituksen esityksessä se nähdään lähinnä perusteluna lisäleikkauksille hyvinvointialueiden rahoitukseen. Esitys ei tällaisenaan kannusta investoimaan uusiin, tai edes jo käytössä oleviin ratkaisuihin, joilla voitaisiin lisätä asiakasturvallisuutta ja palvelun laatua”, Halin sosiaalipalvelujohtaja Laura Lindeberg sanoo.
Hali kannattaa teknologisten ratkaisujen hyödyntämistä hoivassa ja näkee, että hyvinvointialueita ja palveluntuottajia tulisi kannustaa ja tukea teknologisten ratkaisuiden laajempaan hyödyntämiseen.
”On selvää, että ikääntyvänä yhteiskuntana meidän tulee hyödyntää teknologian mahdollisuudet täysimääräisesti. Yli 85-vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa nykyisestä lähes 70 % seuraavan kymmenen vuoden aikana. Samalla kun palveluntarve kasvaa, ammattilaisia eläköityy runsaasti. Tarvetta ja mahdollisuuksia teknologian käytölle siis on. Meidän tulee ottaa kaikki keinot käyttöön, jotta pystymme turvaamaan palveluiden saatavuuden niitä tarvitseville”, Lindeberg sanoo.
Hallituksen esityksen mukaan hoivan vähimmäismitoitusta 0,6 ei kuitenkaan voisi alittaa teknologisilla ratkaisuilla. Lindebergin mukaan tämä vesittää hallituksen toiveet teknologialla saatavista sote-säästöistä.
”Sote-alan yrityksissä ja järjestöissä pilotoidaan vuosittain useita teknologisia ratkaisuja, joiden tavoitteena on lisätä asiakkaiden ja henkilöstön hyvinvointia sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta. Esimerkiksi puheohjaus, älykäs automaatio, sensoriteknologia ja datan hyödyntäminen tarjoavat mahdollisuuksia saavuttaa merkittäviä aikasäästöjä ja hyötyjä hoivan laatuun sekä työntekijöiden työssä jaksamiseen”, Lindeberg sanoo.
“Sääntelyn tulisi tunnistaa nopeasti kehittyvät teknologiat ja mahdollistaa ratkaisujen laskeminen osaksi henkilöstömitoitusta, kun näyttöä vaikuttavuudesta kertyy. Teknologia tulee voida laskea osaksi henkilöstömitoitusta kaikissa niissä yksiköissä, joissa sillä on henkilöstön tarvetta vähentävä vaikutus”, Lindeberg päättää.
Lisätietoja
