Työnantajalla on vastuu huolehtia siitä, että työ on turvallista ja terveellistä. Työturvallisuuden edistäminen kuuluu toki jokaiselle työyhteisössä, mutta se on ensisijaisesti organisaation johdon vastuulla.  

Hyvin toimiva työyhteisö on turvallinen, terveellinen, hyvinvoiva ja tuottava. Tämä vaatii sen, että tavoitteet ovat selkeät, työn johtaminen ja organisointi toimivat ja kunkin toimijan roolit, vastuut ja valtuudet työssä ovat tasapainossa. Työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden johtamisen näkökulmasta on kiinnitettävä huomiota mm. työn organisointiin, selkeisiin töiden järjestelyihin, avoimeen vuorovaikutukseen, toiminnan arviointiin sekä työstä saatuun palautteeseen ja arvostukseen. Esimerkiksi turvalliset työolot ja oikein mitoitettu työ luovat pohjan hyvinvoinnille ja hyvin tehdylle työlle.  

Käytännössä jokaisella työyhteisön jäsenellä on jonkinlainen rooli työturvallisuuden varmistamisessa. Ylimmän johdon tehtävänä on huolehtia ja varmistaa selkeä työsuojeluvastuiden määrittely ja niiden riittävä dokumentointi. Vastuun jakaminen ei tarkoita vastuusta luopumista, vaan se on osa hyvää johtamista ja työturvallisuuden käytännön toteutuksen varmistamista. Toimiva työyhteisö ja onnistunut työsuojelutoiminta vaativat siis aktiivista johtamista. 

On tärkeää huomioida, että tietty tehtävä tai rooli ei itsessään määrittele työsuojeluvastuuta, vaan ne tulisi selkeästi erikseen todeta ja käydä läpi työntekijöiden kanssa. Esimerkiksi työsuojelupäällikkö ei ole automaattisesti vastuussa työsuojelusäännösten toteuttamisesta, vaan vastuu on työnantajalla ja hänen nimeämillään esihenkilöillä, joiden tehtäviin on määritelty työsuojelusta huolehtiminen. 

Vastuita on monesti käytännössä delegoitu ylimmältä johdolta esimerkiksi juuri esihenkilöille, jotka todellisuudessa seuraavat työntekijöiden turvallisia työskentelyolosuhteita ja muutoinkin vastaavat työntekijöiden työssä onnistumisen edellytyksistä työpaikoilla. Työsuojeluvastuiden määrittely kannattaa laatia kirjallisesti ja pitää ajan tasalla. Vastuiden jakautuminen on tärkeää viedä myös osaksi esihenkilöiden perehdytysprosessia. 

Hali on aktiivisesti mukana tukemassa työpaikkoja 

Elinkeinoelämän keskusliitto on yhdessä työnantajajäsenliittojen kanssa laatinut työpaikoille käytännönläheisen ohjeen siitä, miten ja miksi työsuojeluvastuiden määrittelyn äärelle kannattaa pysähtyä. Hali on ollut mukana aktiivisesti tässä työssä. Ohjeessa työsuojeluvastuiden määrittelyä lähestytään kysymysten kautta, joihin olisi kyettävä vastaamaan, jotta päästään selkeään työsuojeluvastuiden jakoon. Laadittu kysymyslista ei ole tyhjentävä ja sitä kannattaa tarkentaa jokaisen yrityksen omista lähtökohdista käsin. Työsuojeluvastuiden määrittelystä laatimamme ohjeen löydät liitteenä alta.  

Lisäksi Hali on laatinut yhdessä palkansaajaosapuolen neuvottelukumppaneidensa kanssa monipuolista muutakin työsuojelumateriaalia työpaikkojen arjen avuksi, kuten sähköisen työsuojelun tarkistuslistan. Löydät työsuojelumateriaalit täältä. Halilla on myös edustaja Työturvallisuuskeskuksen palveluryhmässä. Lisää tietoa löydät Työturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta

Työsuojeluvastuiden määrittely, dokumentointi ja vaarojen arviointi työpaikalla

ek_tyosuojeluvastuut-2025_hyotytietoa-yrityksille_kesakuu-2025.pdf, 2 Mt, 6.6.2025

pdf

Koitko sisällön hyödylliseksi?

Keskiarvo 3 / 5. Arvioiden määrä: 2

Ei vielä arviointeja. Anna arviosi ensimmäisenä.

Ikävää, että sisältö ei ollut sinulle hyödyllinen.

Miten voisimme parantaa sisältöä?

Anna meille palautetta!