Hyvinvointialan eettiset ohjeet
- HALI ry ja jäsenyhteisöt sitoutuvat ihmisarvoiseen hoivaan ja henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimiseen.
- Jäsenyhteisömme ovat hyvän hoidon ja hoivan asiantuntijoita. Tämä asiantuntemus ohjaa niiden jokapäiväistä toimintaa.
- Jäsenyhteisömme toimivat avoimesti ja läpinäkyvästi.
- Jäsenyhteisömme sitoutuvat toimialallaan yleisesti hyväksyttyihin ja käytettyihin hoidon ja hoivan käytäntöihin.
- Jäsenyhteisömme noudattavat lakia ja säädöksiä ja toimivat sujuvassa ja tiiviissä yhteistyössä palvelun järjestäjän ja viranomaisten kanssa.
- Jäsenyhteisömme varmistavat säännöllisen ja todenmukaisen palautteen saamisen sekä asiakkailta, henkilöstöltä että muilta sidosryhmiltä ja parantavat toimintaansa palautteen perusteella.
- Jäsenyhteisömme puuttuvat määrätietoisesti toiminnassaan esiintyviin poikkeamiin ja ongelmiin ja korjaavat ne. Omavalvontasuunnitelmat ovat tehokkaassa käytössä ja ohjaavat jokapäiväistä työtä.
- Jäsenyhteisömme ovat sitoutuneet edellyttämään esimiehiltä ja työntekijöiltä sellaisen toimintakulttuurin ylläpitoa ja kehittämistä, joka tukee hyvää hoitoa ja hoivaa sekä hyvää työilmapiiriä.
- Jäsenyhteisömme viestivät näistä ohjeista ja periaatteista ja edellyttävät näiden noudattamista esimiehiltä ja työntekijöiltä.
- Jäsenyhteisömme toimivat yhtenäisesti terveen kilpailun puolesta edistämällä kestäviä hankintoja ja asianmukaista ostokulttuuria. Tavoitteena on toimialan jatkuva kehittäminen yhteistyössä sidosryhmien kanssa.